Huomioi nämä autoilun veromuutokset vuoden 2025 budjetoinnissa

Huomioi nämä autoilun veromuutokset vuoden 2025 budjetoinnissa

Uutiset 31 Dec 2024

Huomioi nämä autoilun veromuutokset vuoden 2025 budjetoinnissa

Vuosien 2024–25 veromuutokset vaikuttavat kokonaiskustannuksiin yrityksissä, joilla on yritys- tai työsuhdeautoja. Miten muutokset kannattaa huomioida vuosibudjetoinnissa? Haastattelussa Business Manager Leevi Saarelainen.

Keppiä ja porkkanaa – vuosien 2024 ja -25 veromuutokset kiristävät etenkin sähköautoihin kohdistuvaa verotusta Suomessa, mutta myös helpotuksia on luvassa: nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon tukea on jatkettu ja käyttövoimatuki nousee.

Mitä aiheesta sanoo Arvalin Business Manager Leevi Saarelainen?

”Yrityksissä on jo jonkin aikaa eletty kustannusten nousun aikaa. Kuluvan ja ensi vuoden veromuutokset on hyvä tuntea ja huomioida jo ensi vuoden kokonaiskustannuksissa ja budjetoinnissa etenkin sähköautojen osalta”, Saarelainen sanoo.
 

Sähköautojen ja hybridien ajoneuvoverot nousevat

Suomessa totuttu kevyeen sähköautojen verotukseen. Nyt ajoneuvoveroon on täyssähköautojen osalta tulossa muutoksia: perusvero nousee noin 53 euroa ja käyttövoimavero 35 euroa vuodessa. Ajoneuvoveroa pitää maksaa vuosittain liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Vero voidaan sisällyttää leasingsopimukseen, tai yritys voi huolehtia sen maksamisesta itse.

”Ajoneuvoveron noususta kertyy etenkin isomman autokannan yrityksissä ihan tuntuva summa, joka kannattaa huomioida jo, kun ynnäilee ensi vuoden kuluja”, Saarelainen sanoo.

Myös hybridien ajoneuvoveroon kaavaillaan muutoksia: valtion suunnitelmissa on nostaa ladattavien hybridien perusveroa keskimäärin noin 37 eurolla. Perusveron lisäksi bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero kasvaa noin 41 eurolla ja ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee noin 140 eurolla vuodessa. Muutosten tavoitteena on tasoittaa sähköautoille aiemmin myönnettyjä veroetuja – ja toki myös kasvattaa valtion verotuloja.

”En usko, että muutos kuitenkaan hidastaa autokantojen sähköistymistä yrityksissä, sillä pyrkimys vähentää päästöjä on vahva myös vastuullisuuden näkökulmasta. Lisääntyvät verokulut ovat vain yksi osa tätä kokonaisuutta”, Saarelainen sanoo.

Ajoneuvoveron muutokset astuvat virallisesti voimaan vuoden 2026 alussa. Ne kuitenkin vaikuttavat jo vuoden 2025 budjetointiin, sillä ajoneuvovero veloitetaan aina ennakkoon 12 kuukauden ajalta. Ensimmäiset veroliput lähtevät yrityksille siis jo tammikuussa 2025.

Arvonlisävero nousi – ja nosti samalla autoveroa

Arvonlisäveroa nostettiin syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Korotus kasvatti paitsi autojen hankintahintoja myös huolto- ja ylläpitokustannuksia. Saarelainen muistuttaa, että arvonlisäveron nousu kasvattaa kokonaiskustannuksia myös toisen mutkan kautta: autoveron nousuna.

”Autovero on kertaluonteinen, ensirekisteröinnin yhteydessä maksettava vero. Se lasketaan ajoneuvon myyntihinnasta, joka sisältää alvin. Siksi alvin nousu kasvatti hieman myös autoveron suuruutta. Tämä ei kuitenkaan koske sähköautoja, jotka ovat olleet vapautettuja autoverosta vuodesta 2021 alkaen”, Saarelainen muistuttaa.
 

Autoveron kasvu kannattaa huomioida, jos harkitsee uusien autojen hankkimista yritykselle tai työsuhdeautoiksi. Saarelainen muistuttaa, että vaihtoehtojakin löytyy: Arval tarjoaa myös asiakkaiden käytöstä palautuneita, vähän käytettyjä leasingautoja AutoSelect-verkkokaupassaan.

”Vähän käytetyt autot ovat tarjonneet kustannustehokkaan vaihtoehdon monelle asiakkaallemme. Niissä saa uuden auton hyödyt ilman uuden auton hintalappua – ja autoveropohdintaa.”

Työsuhdeautojen verotusarvot ja verotuki: sähköautoilija voittaa yhä

Myös verotusarvoihin on tulossa muutoksia. Verotusarvo, joka lisätään työsuhdeautoa ajavan työntekijän verotettavaan tuloon, määräytyy auton hankintahinnan, lisävarusteiden ja käyttöönottovuoden perusteella.

”Työsuhdeautojen verotusarvoja tarkastellaan vuosittain, mutta tänä vuonna muutosta tuli hieman myös syyskuussa, kun alvia nostettiin. Vuoden 2024 syyskuussa tilatun auton verotusarvo on siis suurempi kuin elokuussa hankitun”, Saarelainen sanoo.

Sähköistettyjen työsuhdeautojen ystäville on kuitenkin hyviä uutisia: vuodesta 2021 voimassa ollut nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alennus jatkuu vuoteen 2029. Nollapäästöisten työsuhdeautojen käyttäjät nauttivat siis 170 euron veroetua polttomoottoriautojen käyttäjiin verrattuna.

Vuosi 2025 tuo tullessaan muutoksia verotusarvojen laskentakaavoihin. Vapaan autoedun uushankintahintaan lisättävä kiinteä summa on 15 euroa pienempi kuin vuonna 2024. Täyssähköautoissa vapaan autoedun verotusarvo pysyy kuitenkin ennallaan, sillä käyttökustannusten euromääräinen vähennys laskee vastaavasti 15 eurolla 135 eurosta 120 euroon. Sähkön vertailuhinta ei laskenut niin paljon, kuin bensiinissä ja dieselissä. Lisävarusteiden raja-arvo, 1200 euroa, pysyy ennallaan.

Vaihtoehtoisen käyttövoiman tuki, jolla sähköauton käyttökustannuksia tuetaan vapaassa autoedussa, kasvoi tänä vuonna 120 eurosta 135 euroon. Myös vuonna 2021 voimaan tullut verottajan linjaus kotilatauslaitteista helpottaa työsuhdesähköautoilua: kotilatauslaite asennuksineen lasketaan autoedussa lisävarusteeksi. Työnantajan hallinnollinen työ vähenee, kun leasingkumppani voi hallinnoida etua samaan tapaan kuin polttoainekuluja.

”Monella viimeisetkin epäilykset työsuhdesähköauton hankinnasta ovat hälveneet näiden uutisten myötä. Verotusarvon alennuksen ja käyttövoimatuen määrä on siinä määrin merkittävä, että sähköautoilija voittaa vielä ajoneuvoveron korotuksista huolimatta.”

Huoltoleasing selkeyttää kustannuksia ja lisää ennustettavuutta

Kustannus- ja verorintamalla tulee paljon muutoksia. Kannattaako yrityksen edelleen liisata autot vai hankkia ne itse?

Huoltoleasingin edut eivät Saarelaisen mukaan häviäkään mihinkään, vaikka verotus muuttuu.

 ”Ennustettavuus ja selkeä näkymä kokonaiskustannuksiin on yrityksille ensisijaisen tärkeää jatkossakin. Huoltoleasingissa kaikki kulut huolloista renkaisiin ja veroista vakuutuksiin voi sisällyttää yhteen kuukausimaksuun, ja leasingkumppani kantaa riskin auton jälleenmyyntiarvon laskusta. Myös hallinnollinen työ vähenee, kun me vastaamme esimerkiksi kuljettajien kysymyksiin autoiluun liittyen”, hän muistuttaa.

Lue lisää Näytä vähemmän