Ladattavien sähköpakettiautojen valikoima laajenee

Sähköpakettiauto Suomen olosuhteissa: näin keli ja lastaus vaikuttivat kulutukseen testissämme!

Arval Consulting 28 Jan 2025

Sähköpakettiauto Suomen olosuhteissa: näin keli ja lastaus vaikuttivat kulutukseen testissämme!

Ajoimme 100 kilometrin testejä sähköpakettiautolla ja katsoimme, paljonko lämpötila ja lastaus vaikuttivat sähkönkulutukseen. Miten auto jaksoi talvipakkasilla, nollan tuntumassa ja huhtikuisessa kevätkelissä? Entä, kun nostelimme tavaratilaan lähes 500 kilon edestä betonilaattoja? Lue lisää! 

 

Viime vuoden puolella kerroimme, kuinka sähköpakettiautojen valikoima laajenee kovaa vauhtia. Moni yritys kuitenkin vielä arkailee autokantansa uudistamisen ja sähköpakettiautojen käyttöönoton kanssa. 

"Sähköpakettiautoa yritysajoon harkitsevia mietityttävät usein lataamiseen liittyvät asiat, mutta myös se, miten kuorma ja Suomen keliolosuhteet vaikuttavat toimintasäteeseen”, sanoo Arvalin kaupallinen johtaja Mikko Honkanen

Miten sähköpaku siis kestää niin sanotussa kovassa ajossa: Jaksaako se tehdä töitä talvipakkasillakin? Entä painavassa lastissa? 

”Valmistajat antavat autoille toki omia lukemiaan käyttösäteistä, mutta Suomessa olosuhteet ovat omanlaisensa. Siksi päätimme havainnollistaa näitä asioita itse”, kertoo testien toteuttamisesta vastannut Frank Svenhard, joka johtaa Arval Consultingia Pohjoismaissa.  

Testit suoritettiin 100 kilometrin reitillä, jonka varrelle mahtui kaupunkiajoa, pienempiä maanteitä ja moottoriteitä. Testiajoneuvoksi valikoitui suosittu Renault Kangoo E-Tech 45 kWh -malli. 

Lämpötilan vaikutus toimintasäteeseen: puhtia riitti talvipakkasellakin 

Lämpötilan vaikutusta sähkönkulutukseen testattiin ajamalla testireitti -13, +1 ja +8 celsiusasteen lämpötiloissa eri ajankohtina.  

Testipakettiauton sähkönkulutus kasvoi odotetusti alhaisemmissa lämpötiloissa, joissa ilmanvastus on suurempi, kylmä vaikutti akkuun ja lämmityslaite kuluttaa sähköä. Lämpötilan lisäksi vaikutti myös keli, esimerkiksi lumen vastus pakkaspäivänä.   

Sähkönkulutus testiajossa:   

  • +8 asteessa 21,0 kWh / 100 km   

  • +1 asteessa 26 % suurempaa kuin + 8 asteessa (26,7 kWh / 100 km). 

  • -13 asteessa 73 % suurempaa kuin +8 asteessa (36,4 kWh / 100 km).  

Kangoo E-Techin toimintasäteeksi on arvioitu noin 250 kilometriä kesäisillä lämpötiloilla. Testin lukujen perusteella toimintamatka siis lyhenee +1 asteessa noin 200 kilometriin ja 13 asteen pakkasella noin 145 kilometriin.    

”Jopa pahimmissa sääolosuhteissa sähköpakettiauton toimintasäde on monille yrityksille päivittäiseen ajoon riittävä. Sama pätee, kun tarkastelemme ajotottumuksia. Jos toimintasäde on haaste, usein keskustelu koskee pidempiä matkoja, ei päivittäistä ajoa. Jos yritys harkitsee sähköpakettiautoa, latausmahdollisuudet ovat usein ratkaisevampi tekijä, jopa tärkeämpi, kuin toimintasäde”, Svenhard sanoo. 

 

Kuorma lisäsi sähkönkulutusta 10–20 % 

Yrityskäytössä autot ovat harvoin ajossa ilman kuormaa, ja siksi myös kuorman vaikutusta sähkönkulutukseen haluttiin havainnollistaa. Sitä testattiin +1 ja +8 asteessa, joissa reitti ajettiin sekä ilman kuormaa että kuorman (493 kg) kanssa.  

Vaikutus sähkönkulutukseen oli olennainen, mutta vähäisempi kuin lämpötilan. Kun ajoneuvoon lastattiin 493 kiloa betonilaattoja, sähkönkulutus kasvoi: 

  • +8 asteessa 12 %.  

  • +1 asteessa 21 %. 

”Kuorman vaikutus kulutukseen on lämpötilaa vähäisempi – etenkin maantie- ja moottoritieajossa, jossa liikkeellelähtöjä ja kitkaa on pelkkää kaupunkiajoa vähemmän”, Svenhard toteaa.  

Myös kuorman ja kylmemmän lämpötilan yhdistettyä vaikutusta testattiin: kuorman kanssa +1 asteessa sähkönkulutus oli 52 % suurempi kuin +8 asteessa ilman kuormaa.  

 

Sähköpaku sopii moneen – ota huomioon olosuhteet ja käyttötarkoitus! 

Svenhard sanoo, että testi havainnollisti hyvin olosuhteiden vaikutusta sähköajoneuvon kulutukseen.  

”Kelillä ja kuormalla on väliä erityisesti yritysautojen tapauksessa, kun toiminnan tulee olla paitsi vastuullista, myös sujuvaa ja kannattavaa. Tulokset eivät minusta kuitenkaan kerro huonoa sähköpakettiautoista – vain sen, että ne sopivat tietynlaiseen käyttöön, jossa olosuhteet on huomioitu ja auto sopii käyttötarkoitukseen”, hän kiteyttää. 

Millaisia nämä käyttötarkoitukset ovat? 

”Perustuen kokemukseemme, sähköpakettiautot soveltuvat hyvin aloille, joissa päivittäinen ajaminen sisältää lyhyehköjä matkoja. Mahdollisuus ladata ajoneuvo yön aikana on iso etu. Tällöin se on aamulla töiden alkaessa heti valmiina käyttöön, eikä sitä tarvitse ladata työajalla. Lataaminen, reittien suunnittelu ja ajotottumukset kannattaa suunnitella mahdollisimman tarkkaan, sillä se minimoi kulutuksen ja käyttökustannukset. Silloin sähköpakettiautot voivat tuoda säästöä, parantaa käyttökokemusta ja pienentää hiilijalanjälkeä. 

 

Lisää luettavaa aiheesta: 2024 Global Electrification Report: Decarbonization Insights for Commercial Fleets 

Autamme mielellämme arvioimaan, sopiiko sähköpakettiauto yrityksenne tarpeisiin. 

Ota yhteyttä asiakasvastaavaasi tai asiakaspalveluumme! 

p. +358 9 8254 1234  

Lue lisää Näytä vähemmän