PAP Group Renault Kangoo

PAP Group kokeili sähköpakettiautoa: ”Toimintamatka on riittänyt tarpeisiimme”

Blogi 9 Apr 2025

PAP Group kokeili sähköpakettiautoa: ”Toimintamatka on riittänyt tarpeisiimme”

Täyssähköiset työsuhdeautot ovat monessa yrityksessä jo arkipäivää. Seuraavaksi sähköistyminen valtaa tuotantoautojen markkinaa. Mutta kannattaako sähköpakettiauto liiketoiminnassa, ja miten järjestyy lataus? Sähköpakettiautoa testannut PAP Group kertoo kokemuksia arjesta.

Sähköistettyjen tuotantoautojen valikoima laajenee kovaa vauhtia. Yksi suosituimmista malleista on Renault Kangoo – näppärän kokoinen, täyssähköinen pakettiauto, jonka sähkönkulutuksesta ja kantamasta kirjoitimme hiljattain. Sittemmin auto on ollut liisattuna PAP Groupilla, ja palvellut Etelä-Suomen huoltotiimiä yhteiskäyttöautona.

”Halusimme testata sähköpakettiautoa paitsi ympäristösyistä, myös nähdäksemme, miten se sopii osaksi liiketoimintaamme. Meillä on toimintaa ympäri Suomea ja noin 40 tuotantoautoa, joista puolet pääkaupunkiseudulla. Etelä-Suomessa on paras latausinfra, joten halusimme testata sielläl”, PAP Groupin toimitusjohtaja Marko Hämäläinen kertoo.

Myös Etelä-Suomen huoltotiimistä vastaava huoltopäällikkö Mika Alamaunu sanoo, että oli kiinnostavaa nähdä, miten auto toimii huollon liikkuvassa työssä.

”Siirtymiä on useita päivässä, mutta ne ovat suhteellisen lyhyitä. Siksi pohdimme, että sähköauton toimintamatka ei muodostu ongelmaksi”, sanoo Mika Alamaunu, Etelä-Suomen huoltotiimistä vastaava huoltopäällikkö.


Sähköpakulla säästää – ”kunhan ei lataa työajalla”

PAP Groupin yhdeksänhenkinen Etelä-Suomen huoltotiimi palvelee asiakkaita koko pääkaupunkiseudun alueella.

”Yhteistä sähköpakettiautoa käytetään kierrättämällä ja auto palautetaan illaksi lataukseen työpaikan parkkipaikalle”, Alamaunu kertoo.

Ensikokemukset sähköpakettiautosta ovat olleet positiivisia. Kehuja on saanut etenkin sähkömoottorin tasainen vääntö sekä pehmeä ajettavuus ja hiljainen kyyti dieseliin verrattuna.

”Suhteellisen pienellä moottorilla saa yllättävän hyvän tehonsiirron renkaille, eivätkä nopeatkaan kiihdytykset tuota ongelmia. Sähköpakulla tulee myös ajettua ennakoivammin”, hän sanoo.

Sähköpakettiautossa on miellyttänyt myös kustannukset, ja se on Alamaunun mukaan tullut leasing- ja käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi kuin tavanomaiset polttomoottorimallit – joskin Kangoo on myös kooltaan hieman niitä pienempi.

”Kyllä sähköpakulla säästää, kunhan ei lataa työajalla. Jos työ seisoo latauksen vuoksi, se on kallista aikaa. Olemme ladanneet öisin oman parkkipaikan laturilla sekä asiakkailla käydessämme. Näin toimintamatka on riittänyt meidän tarpeisiimme, eikä ylimääräisiä pysähdyksiä ole toistaiseksi tarvittu.”


Toimii kaupunkialueella: ”Maakunnissa tarvitaan lisää latausinfraa”

Siinä missä pääkaupunkiseudulla ”range riittää ja latureita löytyy”, tilanne ei vielä kaikkialla Suomessa ole yhtä hyvä.

”Maakunnissa tarvitaan vielä lisää latausinfraa, ja sähköpakettiautojen toimintamatkat jäävät pk-seudun ulkopuolella vielä helposti liian lyhyiksi. Kyllä täällä Helsingissäkin saisi olla lisää latausmahdollisuuksia katujen varsilla ja yritysten kiinteistöjen yhteydessä”, Hämäläinen sanoo.

Yksi isoimmista syistä sähköistämiseen ovat päästöt. Sähköautoilukeskustelussa tulisi Alamaunun ja Hämäläisen mukaan kuitenkin muistaa myös se, ettei sähköautoilukaan päästötöntä ole.

”Akkumetallien louhiminen, ajoneuvojen valmistus ja romutus eivät ole ongelmattomia vaiheita sähköautoilussakaan, vaikka esimerkiksi akkujen kierrätysmahdollisuudet paranevat koko ajan. Tällaista elinkaaripäästöjen tarkastelua ja puhetta tarvittaisiin kuitenkin lisää. Enimmäkseen keskitytään käytön päästöihin”, Alamaunu pohtii.


Suunta sähköiseen

Sähköistämisen teknologia ja energiatehokkuus kuitenkin paranevat koko ajan, ja suunta on selvä: liikenne sähköistyy, ja niin asiakkaat kuin pian kaupungitkin edellyttävät vähäpäästöisyyttä.

”Uskon, että yhteiskunnassa mennään yhä enemmän siihen, että polttomoottorit kielletään keskustoissa”, Alamaunu sanoo.

Kun kyse on tuotantoautojen sähköistämisestä, päästönäkökulman lisäksi on tärkeää huomioida myös kannattavuus ja työn sujuvuus.

”Uusimme autojamme vähäpäästöisempiin siellä, missä se on etäisyyksien kannalta järkevää ja mahdollista. Huoltoleasing on meille huoleton tapa omistaa ja myös kokeilla uutta”, Hämäläinen sanoo.  

Sähköpakettiauton testaus PAP Groupissa jatkuu. Muutosta on havaittavissa myös henkilökohtaisissa mieltymyksissä.

”Jos olisit kysynyt neljä vuotta sitten, olisiko minusta sähköautoilijaksi, vastaus olisi ollut aika jyrkkä ei. Nyt töissä tulee melkeinpä herkemmin valittua tuo näppärä pieni sähköpaku, jos se vain on ruudussaan”, Alamaunu nauraa.


Sopisiko sähköistetty hyötyauto yrityksenne tarpeisiin?

Kysy lisää omalta asiakasvastaavalta tai asiakaspalvelustamme, niin jutellaan lisää!

puh. +358 9 8254 1234

Lue lisää Näytä vähemmän