Arval mobility observatory Autoilun tuet ja verot 2024

Autoiluun liittyvät tuet, verot ja lakimuutokset – kokosimme tiedot 16 eri Euroopan maasta

Arval Mobility Observatory 4 Jul 2024

Autoiluun liittyvät tuet, verot ja lakimuutokset – kokosimme tiedot 16 eri Euroopan maasta

Arval Mobility Observatory kasasi yhteen tiedot autoilun verotuksen muutoksista, tukimekanismeista sekä olennaisimmista lakimuutoksista. Nappasimme tähän juttuun muutamia kiinnostavimpia poimintoja eri maista

Mukana on tietoja yhteensä 16 Euroopan maasta: Belgia, Tšekin tasavalta, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Kreikka, Italia, Alankomaat, Norja, Puola, Romania, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Iso-Britannia.  

Useat maat ovat varanneet tukia sähköiseen siirtymään 

Useat valtiot tukevat sähköautojen hankintaa. Italiassa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista, ja maa on varannut peräti 950 miljoonaa euroa sähköautoilun tukemiseen. Espanjassa samaan tarkoitukseen varattu tukisumma on 800 miljoonaa euroa.   

Italiassa on muista maista poikkeava tukimuoto eli niin sanottu sosiaalinen leasing, joka on tarkoitettu pienituloisille. Tuen perusideana on alentaa sähköautojen leasingsopimusten kuukausihintaa.  

Sähköisten henkilöautojen lisäksi myös sähköisten hyötyajoneuvojen hankintaan voi saada tukea useissa maissa. Esimerkiksi Ruotsissa sähköisten hyötyajoneuvojen (e-LCV) ostajat voivat saada hallitukselta uutta, väliaikaista ympäristötukea. Tuki on enintään 50 000 SEK eli noin 5000 euroa.  

Norja on yksi sähköautoilun edelläkävijämaista. Maassa on jo pitkään ollut voimakkaita taloudellisia kannustimia sähköautojen hankintaan. Sähköautojen ostaja on esimerkiksi vapautettu 25 % arvonlisäverosta ja uusien autojen rekisteröintiverosta, mikä tekee sähköautoista selvästi edullisempia verrattuna polttomoottoriautoihin. 

Tukimuodot vaihtelevat maittain. Esimerkiksi Tšekissä hallituksen sähköautotuki on saatavilla ainoastaan niille yrityksille, jotka ottava autolainaa hyväksytyistä luottoyhtiöistä.  

Musta laatikko pakolliseksi Saksassa 

Monissa maissa on tehty lakimuutoksia, jotka vaikuttavat autoiluun eri tavoin. Esimerkiksi Tšekki on nostanut tienkäyttömaksuja. Maksut ovat pienempiä vähäpäästöisille autoille.  

Autoilta odotetaan myös uudenlaisia ominaisuuksia. Saksassa on vuodesta 2024 alkaen kaikissa uusissa henkilöautoissa ja alle 3,5 tonnia painavissa ajoneuvoissa (M1- ja N1-luokka) oltava tapahtumatietojen tallennus (Event Data Recorder) eli niin sanottu auton musta laatikko. Se tallentaa tietoja muun muassa nopeudesta, ABS-järjestelmästä tai onnettomuuden kulusta. Tavoitteena on parantaa tieliikenneturvallisuutta. 

Ranska kannustaa siirtymään kevyisiin ajoneuvoihin 

Ranska haluaa kannustaa autoilijoitaan valitsemaan painoltaan kevyempiä ajoneuvoja. Vero nousee progressiivisesti ajoneuvon painon mukaan. Taustalla ovat ympäristösyyt: kevyemmillä ajoneuvoilla on yleensä pienemmät hiilidioksidipäästöt verrattuna raskaampiin ajoneuvoihin, koska ne kuluttavat vähemmän ja rasittavat teitä vähemmän. 

Autojen lisäksi latausinfrastruktuurin kehittämistä tuetaan esimerkiksi Espanjassa. Espanjan Moves III -ohjelma kattaa latauspisteiden asennuksen kuluja.  

 

Lue lisää: Tax evolution for 2024 https://www.arval.com/tax-evolution-for-2024-amo

Kuva: Adobe Stock 

Lue lisää Näytä vähemmän