AMO Fleet and Mobility Barometer Finland 2024

Tutkimus: Nihkeät taloudelliset ajat eivät ole pienentäneet yritysten automääriä, vaikka uusien autojen kauppa laahaa

Arval Mobility Observatory 12 Sep 2024

Tutkimus: Nihkeät taloudelliset ajat eivät ole pienentäneet yritysten automääriä, vaikka uusien autojen kauppa laahaa

Fleet and Mobility Barometer -tutkimus 2024 paljastaa, että yritykset luottavat autokantansa tulevaisuuteen, sähköistyminen jatkuu vauhdikkaasti, kiinnostus muiden liikkuvuusratkaisujen käyttöönottoon on kasvussa ja ajoneuvojen keräämän datan hyödyntäminen lisääntyy.

 

Arval Mobility Observatory, joka on asiantuntija yritysten liikkuvuusratkaisujen seurannassa ja ennustamisessa, on julkaissut tuoreen barometrinsa tulokset. Kyseessä on laajuutensa ja sisältönsä osalta ainutlaatuinen kansainvälinen tutkimus, johon vuonna 2024 haastateltiin yli 8 600 yrityspäättäjää 30 eri maasta.

”Vuoden 2024 Fleet and Mobility Barometer -tutkimus osoittaa, että suomalaisyritykset ovat erittäin luottavaisia autokantansa tulevaisuuden suhteen ja kiinnostus vaihtoehtoisten liikkuvuusratkaisujen käyttöönottoon kasvaa", kommentoi Frank Svenhard, Arval Director Consulting Nordics.

Suomen osalta Fleet & Mobility Barometer 2024 osoittaa neljä keskeistä kehityssuuntaa lähitulevaisuudessa:

 

1. 94 % haastatelluista yrityksistä on luottavaisia autokantansa koon kehitykseen.

Autokannasta ja liikkuvuudesta vastaavat päättäjät ovat optimistisia tulevaisuuden suhteen. 94 % kaikista vastanneista suomalaisyrityksistä odottaa, että heidän autokantansa pysyy nykyisen kokoisena tai kasvaa seuraavan kolmen vuoden aikana. 27 % vastaajista odottaa kasvua ja 67 % arvioi autokannan pysyvän nykyisellään.

Henkilöautojen osalta on nähtävissä, että luottamus autokannan kasvuun on suunnilleen sama yrityksen koosta riippumatta (keskimäärin 90 %).

Pakettiautojen kohdalla 63 % vastanneista yrityksistä uskoo pakettiautokantansa pysyvät samankokoisena, ja 28 % arvioi pakettiautokannan koon kasvavan seuraavien kolmen vuoden aikana.

Autokannan mahdollisen kasvun syiksi tutkimukseen vastanneet yritykset ilmoittavat, että keskeisin syy on työntekijämäärän kasvu. Lisäksi osa yrityksistä ilmoitti kehittävänsä uutta liiketoimintaa, joka vaatii lisää yritysajoneuvoja.**

2. Huoltoleasingilla on yhä kasvupotentiaalia Suomessa.

Yksi neljästä haastatellusta yrityksestä harkitsee huoltoleasingin lisäämistä tai käyttöönottoa autokannan rahoitus- ja hallintaratkaisuna seuraavien kolmen vuoden aikana.

3. Muiden liikkuvuusratkaisujen käyttöönotto jatkaa kasvuaan Suomessa – 88% on käyttää jo tai harkitsee niiden käyttöönottoa seuraavan kolmen vuoden aikana (80% vuonna 2023).

Yritykset ottavat käyttöön tai harkitsevat muita liikkuvuusratkaisuja, kuten työsuhdepyöriä, vastatakseen CSR- tai HR-tarpeisiin sekä parantaakseen työnantajakuvaa. Muita motiiveja ovat halu vastata tuleviin säädöksiin, verokannustimet ja työntekijöiden toiveet. **

4. Datayhteydellä varustettujen autojen paradoksi: niitä on paljon, mutta datan hyödyntäminen on vähäistä.

Verkkoon yhdistettyjen ajoneuvojen käyttöönotossa Suomi seuraa hyvin eurooppalaista suuntausta. 35 % yrityksistä käyttää jo datayhteydellä varustettuja autoja. Näiden käyttöönotto on yleisempää kevyissä hyötyajoneuvoissa kuten pakettiautoissa kuin henkilöautoissa. Kuitenkin vain 12 % suomalaisista yrityksistä hyödyntää aidosti telematiikkatietoja vuonna 2024, mikä on hieman alle eurooppalaisen tason (15 %).

 

“Fleet and Mobility Barometer -tutkimus tarjoaa ainutlaatuisen näkymän 30 maahan ja 5 mantereelle. Tämän vuoden tulokset osoittavat, että kaikenkokoisilla yrityksillä on halu kasvattaa autokantaa. Lisäksi autokantojen sähköistyminen jatkuu vauhdilla ja mielenkiinto muihin liikkuvuusratkaisuihin on kasvussa”, Oana Duma, Head of Arval Mobility Observatory.

"Vuoden 2024 Fleet and Mobility Barometer -tutkimustulokset osoittavat autokantojen säilyvän tai kehittyvän   vaihtelevasta ympäristöstä huolimatta jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa maassa ja kaikenkokoisissa yrityksissä. Samanaikaisesti HR:n ja CSR:n vaikutus kasvaa, kun yritykset tarjoavat autoja ja liikkuvuusratkaisuja yhä suuremmalle osalle henkilöstöä. Mikä tarkoittaa, että työntekijöistä kiinni pitäminen ja kestävät liikkuvuusratkaisut ovat yrityksille avaintekijöitä. Autokannan sähköistyminen, autojen telematiikkatietojen hyödyntäminen ja liikkuvuuskäytäntöjen mukauttaminen ovat trendejä, jotka muovaavat lähitulevaisuutta", sanoo Oana Duma, Head of Arval Mobility Observatory.

Barometrin osoittamat trendit antavat kaikille autokannasta ja liikkuvuusratkaisuista vastaaville paremmat valmiudet ymmärtää ekosysteeminsä toimintaa ja kehitystä, mikä ohjaa heitä kohti entistä parempia päätöksiä. Tutustuaksesi tarkemmin tässä artikkelissa esitettyihin ajatuksiin, lataa koko raportti TÄÄLTÄ

 

* Vaihtoehtoiset polttoaineratkaisut, jotka barometrissa mainitaan, ovat (1) henkilöautoissa - hybridit (HEV), plug-in-hybridit (PHEV) ja täyssähköautot (BEV), ja (2) kevyissä hyötyajonevoissa - täyssähköautot (BEV) ja vetyajoneuvot

** Liikkuvuusratkaisut, joita barometrissa käytetään: yrityksen yhteiskäyttöauto, yhteiskyyti, pyörän (tai muun kaksipyöräisen) jakaminen / pyörän (tai muun kaksipyöräisen) leasing, julkinen liikenne, liikkumisen budjetti, yrityksen tarjoama sovellus liikkuvuuspalvelujen käyttöön, yksityisleasing tai edun vähentäminen palkasta, lyhyt- tai keskipitkäaikainen vuokra-auto, auto tai käteiskorvaus

 

Tutkimusmetodi 2023/2024

Tämän riippumattoman tutkimuksen suoritti Ipsos, joka haastatteli 8 605 yrityksen päätöksentekijää 30 eri maasta aikavälillä 21. elokuuta 2023 ja 13. marraskuuta 2023. Osallistujat tavoitettiin puhelimitse ja täysi haastattelu tehtiin niin ikään puhelimitse. Tutkimus kattaa seuraavat 30 maata: Itävalta, Saksa, Belgia, Espanja, Ranska, Kreikka, Italia, Luxemburg, Alankomaat, Puola, Portugali, Iso-Britannia, Tšekin tasavalta, Slovakia, Romania, Sveitsi, Suomi, Tanska, Norja, Ruotsi, Uusi-Seelanti, Australia, Meksiko, Kanada, Pohjois-Amerikka, Turkki, Marokko, Chile, Peru ja Brasilia. Tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä on vähintään yksi ajoneuvo.

Haastatellut jakautuivat eri kokoisiin yrityksiin seuraavasti:

  • 33 % oli yrityksistä, joissa oli alle 10 työntekijää
  • 20 % oli yrityksistä, joissa oli 10–99 työntekijää
  • 27 % oli yrityksistä, joissa oli 100–249 työntekijää es
  • 20 % oli yrityksistä, joissa oli 250 työntekijää tai enemmän

 

Press contacts:

Frank Svenhard, Director Consulting Nordics, frank.svenhard@arval.se

Mikko Honkanen, Commercial Director Finland, mikko.honkanen@arval.fi

Lue lisää Näytä vähemmän