Tässä suomalaisyritysten tärkeimmät syyt siirtyä sähköautoiluun: säästö polttoainekuluissa ja ympäristövaikutukset
Kymmenestä suomalaisyrityksestä seitsemän käyttää jo tai on valmis harkitsemaan sähköautoja. Maailmalla yritysautot ovat yhä enemmän yhteydessä verkkoon – Suomessa vielä hieman vähemmän.
Liikkumisalan asiantuntijaorganisaatio Arval Mobility Observatory julkaisee Arval Mobility Observatory Fleet and Mobility Barometer -tutkimuksen nyt yhdeksättätoista kertaa. Tutkimukseen haastateltiin ennätysmäärä yritysten autopäättäjiä ja maita: palautetta kerättiin 30 maasta ja yli 8 600 päättäjältä ympäri maailmaa. Suomesta vastaajia oli 300. Tutkimus toteutettiin neljättä kertaa Suomessa ja Pohjoismaissa.
Mikä yrityksiä motivoi siirtymään vaihtoehtoisiin energiamuotoihin? Mahdollisuus vähentää polttoainekuluja tai ympäristövaikutukset. Suurimmat esteet täyssähköauton hankintaan ovat autojen ostohinta ennemmin kuin latauspisteiden saatavuus.
Suomessa on pitkään vedottu siihen, että latauspisteiden tulisi yleistyä, jotta sähköautot tulevat käyttöön. Näyttää siltä, että tämä ei ole enää esteenä. Esimerkiksi tänä vuonna julkinen latausverkosto kasvaa noin 35 prosenttia, Arvalin kaupallinen johtaja Mikko Honkanen toteaa.
Yhä useammassa yritysautossa on mukana telematiikkaa eli ne ovat yhteydessä verkkoon: lähes 44 prosentilla eurooppalaisista yrityksistä on jo telematiikkaa autokannassaan, kun vastaava luku viime vuonna oli 38 prosenttia. Suomessa noin 39 prosenttia yritysautoista hyödyntää telematiikkaa. Tärkeimmät yritysten kokemat hyödyt ovat ajoneuvojen paikantaminen sekä ajoneuvojen ja kuljettajan turvallisuuden parantaminen.
Eurooppa Suomea edellä yritysautojen sähköistymisessä
Tutkimukseen vastanneista suomalaisista yrityksistä noin 38 prosenttia on ottanut käyttöön joko hybridiautoja (ladattavia tai ei-ladattavia) tai täyssähköautoja. Euroopassa vastaava luku on 58 prosenttia ja maailmanlaajuisesti 50 prosenttia. Täyssähköautoihin siirtyminen on hitaampaa hyötyajoneuvopuolella eli esimerkiksi pakettiautoissa.
Tällä hetkellä Suomessa Arvalin uusista autotilauksista lähes 26 prosenttia on täyssähköautoja ja 28 prosenttia ladattavia hybridejä. Näissä luvuissa ovat mukana sekä henkilö- että pakettiautot. Kaiken kaikkiaan 54 prosenttia tilauksista on ladattavia ajoneuvoja, Honkanen sanoo.
Myös muun liikkumisen saralla Suomi on Eurooppaa hieman jäljessä. Liikkumisen palveluja, kuten polkupyöriä ja julkista liikennettä, tarjoaa 64 prosenttia suomalaisista yrityksistä ja 72 prosenttia eurooppalaisista.
Talouden näkymät vaikuttavat autokantojen kokoihin. Liiketoiminnan kehitys on myös autokannan kasvun pääajuri. Etätöiden tekeminen ei ole edelleenkään vaikuttanut merkittävästi autopolitiikkoihin, ja vain yhdeksän prosenttia yrityksistä uskoo muuttavansa autopolitiikkaansa etätyön takia.
Tutkimuksesta myös näkyy, että suomalaiset yritykset ovat joutuneet sopeutumaan erilaisiin haasteisiin, esimerkiksi pitkiin toimitusaikoihin, Honkanen kertoo.
Suomalaiset yritykset myös pitävät kiinni autoistaan: 92 prosenttia yrityksistä uskoo, että heidän ajoneuvomääränsä pysyy samana tai jopa kasvaa kolmen vuoden sisällä. Ajoneuvoja pidetään vähemmän aikaa kuin Euroopassa: Suomessa keskimäärin 4,9 vuotta ja Euroopassa 5,6 vuotta. Ajoneuvoja hankitaan mielellään leasingillä, seuraavaksi suosituin hankintatapa on ostaminen omalla pääomalla yrityksen omistukseen ja kolmantena muu rahoitus.
Suomalaisten yritysten TOP 3 tavat rahoittaa auto:
-
46 % leasing
-
32 % ostaminen omalla pääomalla
-
16 % muu rahoitus
Tutkimuksen tausta
Ipsos toteutti tutkimuksen Suomessa 5.9.–28.10.2022. Yhteensä 300 autopäättäjältä kerättiin tietoa eri tavoilla: puhelinhaastattelulla tai sopimalla kyselyn täyttämisestä puhelimitse ja lähettämällä linkki, jolloin kyselyyn vastaaminen tapahtui verkossa. Mukaan otettiin yrityksiä, joilla oli käytössään vähintään yksi ajoneuvo.
Riippumattoman tutkimuksen toteutti kokonaisuudessaan tutkimusyhtiö Ipsos, joka haastatteli 7 576 autopäättäjää aikavälillä 18.8.–11.11.2022. Mukana oli 30 maata: useimmat Euroopan maat (Itävalta, Saksa, Belgia, Espanja, Ranska, Kreikka, Italia, Luxemburg, Alankomaat, Puola, Portugali, Yhdistynyt kuningaskunta, Tšekin tasavalta, Slovakia, Romania, Sveitsi, Suomi, Tanska, Norja, Ruotsi) sekä Uuden-Seelannin, Australian, Meksikon, Pohjois-Amerikan, Turkin, Marokon, Chilen, Perun ja Brasilian autokantamarkkinat. Mukana olevat yhtiöt käyttivät vähintään yhtä ajoneuvoa.
Vastaajaryhmät olivat seuraavanlaiset:
-
33 % alle 10 hengen yrityksiä
-
21 % 10–99 hengen yrityksiä
-
27 % 100–249 hengen yrityksiä
-
20 % yli 250 hengen yrityksiä
Lisätiedot:
Mikko Honkanen, kaupallinen johtaja
puh. 040-5550802
mikko.honkanen@arval.fi