Data vai mutu – kumpi ohjaa päätöksentekoasi, autopäättäjä?
Moni yritys kerää autoista dataa, mutta ei vielä tiedä, mitä kaikella tiedolla voisi tehdä. Arvalin asiakasyrityksissä on saatu konkreettisia hyötyjä Arval Connect -palvelusta. Saadun datan avulla yritykset ovat parantaneet turvallisuutta, vähentäneet kustannuksia ja saaneet koko autokannan tehokäyttöön. Arvalin Johannes Kandolin avaa tarkemmin, mitä hyötyä autoista kerätyllä datalla voi parhaimmillaan olla.
”Telematiikka on megatrendi, joka ei ole menossa mihinkään. Autot, kuten moni muukin laite, keräävät runsaat määrät dataa, ja sen hyödyntämisessä olemme ottamassa vasta ensimmäisiä askelia. Autojen telematiikka linkittyy läheisesti ‘internet of things’ -trendiin”, Arvalin Business Manager Johannes Kandolin toteaa.
Gartnerin vuoden 2023 lopulla ilmestyneen raportin mukaan tarkkaan tietoon perustuva päätöksenteko alkaa olla yritysjohtajille itsestäänselvyys. Miten autopäättäjän kannattaa lähteä liikkeelle datan hyödyntämisessä?
”Dataan perustuvasta päätöksenteosta voi saada hyötyjä, kun ensin selvittää itselleen, miten dataa kannattaa hyödyntää, miten saatua dataa voi jalostaa ja ennen kaikkea miten sen avulla voi tehdä oma autokantaa koskevia päätöksiä. Telematiikan tuottaman datan hyödyntäminen ja sen perusteella tehtävät päätökset ovat tulevaisuudessa standardi, ei lisäpalvelu.”, Kandolin arvioi.
Tällä hetkellä Arval Connectia hyödyntää yli 17 000 asiakasta 25 maassa. Arvalin asiakasyritykset ovat kertoneet saavansa Arval Connectista konkreettisia hyötyjä kolmella osa-alueella:
-
Kustannusten kontrollointi ja optimointi
-
Yrityksen yhteiskuntavastuiden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantaminen
-
Autokannan tehokkaampi käyttö.
Viisi hyötyesimerkkiä elävästä elämästä – miksi autoista kannattaa kerätä dataa?
1. Sähköinen ajopäiväkirja vähensi kuljettajien vaivaa.
Ajopäiväkirja on tällä hetkellä tärkein syy hyödyntää Arval Connect -palvelua. Tieto ajetusta matkasta, lähtö- ja päätepisteen osoite sekä kellonajat kirjautuvat suoraan järjestelmään, ja ne saa tallennettua esimerkiksi Excel-tiedostona. Erityisen paljon tätä hyödynnetään tuotantoautoissa.
2. Yrityksen autoilla ajetut kolarit vähentyivät 25 %.
Arvalin asiakasyritys sai vähennettyä onnettomuuksia neljänneksellä, kun he keräsivät dataa kuljettajien ajotavasta ja antoivat siitä palautetta. Käytännön tasolla kuljettajat ajoivat vähemmän ylinopeutta ja tekivät vähemmän jyrkkiä käännöksiä ja äkkinäisiä kiihdytyksiä, kun he saivat palautetta ajotavastaan Arval Connect -sovelluksessa. Onnettomuuksien vähentymisen lisäksi ajotapojen parantuminen vähensi myös kuluja, sillä autot kuluttivat vähemmän.
3. Yritys sai polttoainekulutuksessa jopa 16 % säästöt.
Arvalin asiakasyritys saavutti 16 % säästöt polttoainekuluissa, kun kuljettajat tekivät Arval Connectin tuottaman datan perusteella parempia ajopäätöksiä. Säästö tuli monista pienistä puroista, kun kuljettajat saivat pisteitä omasta ajamisestaan. Kun oma ajotapa tuli näkyväksi, se edisti taloudellisempaa tapaa ajaa.
4. Päästöjen vähentäminen helpottui, kun autokantaa uusittiin oikeista paikoista.
Päästövähennyksiä oli helpompi toteuttaa, kun yritys pystyi datan avulla päättelemään, mitkä autot kannattaisi sähköistää ja miten ladattavia autoja voisi ladata tehokkaammin. Yritys keräsi tietoa muun muassa todellisista päivittäisistä ajomääristä, ajomääristä eri tietyypeillä ja yksittäisten ajomatkojen pituudesta. Datan perusteella autokannasta yli 70 % päätettiin päivittää bensa-autoista hybrideihin.
5. Tuotantoautot saatiin kartalle sijaintietojen avulla.
Logistiikka-alan yrityksellä voi olla liikenteessä useita autoja kerralla. Paikannuksen avulla reittejä pystyi optimoimaan ja löytämään lähimmän auton, mikä taas vähensi autojen turhia ajoja. Myös esimerkiksi rakennusalan yrityksellä, jolla on käytössä satoja pakettiautoja, voi olla tarpeen nopeasti tietää autojen reaaliaikainen sijainti.
Käyttöönotosta ei tule kuluja
Yritys voi kerätä autoistaan dataa joko asentamalla autoihin erillisen Arvalin toimittaman laitteen tai käyttämällä sisäänrakennettua autovalmistajan omaa laitetta. Arval Connect on telematiikkatuote, joka hyödyntää auton GPS-tietoa eli paikannustietoa sekä muuta auton tai Arvalin laitteen tuottamaa dataa auton käytöstä. Arval Connectissa autoon liitetään erillinen GPS-laite, mutta yhä useammin uusissa autoissa voidaan hyödyntää auton itse tuottamaa dataa, joka yhdistetään Arval Connectiin.
”Tuotteen suosio kasvaa kovaa vauhtia. Käyttöönotto on asiakkaillemme veloituksetonta uusille autoille ja GPS-laitteen asennus samoin”, Kandolin kertoo.
Arval Connectin käyttökustannukset tulevat suoraan leasing-laskulle. Ylimääräistä hallintotyötä palvelusta ei siis myöskään tule. Arval Connectin sekä muiden telematiikkatuotteiden markkinahinta on noin €10 per kuukausi per ajoneuvo. Arval Connectin voi ottaa käyttöön joko kerralla koko autokantaan tai lisätä sen autoihin sitä mukaa, kun autokanta uusiutuu. Arval Connect myös täyttää EU:n GDPR-vaatimukset, ja kerätty data säilytetään EU-alueella. Käyttäjän rajapinta on käytännössä selainpohjainen portaali, josta pääsee käsiksi joko koko autokantaa koskevaan dataan tai pelkästään omaa autoa koskevaan dataan.
Haluatko aktivoida Arval Connectin yrityksesi käyttöön?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, p. +358 9 8254 1234.