Arvalin konsultointipalvelut – kartturinne mutkikkaassa maailmantilanteessa
Kun maailmantilanne on mutkikas, konsultointipalvelumme ovat kartturina vierellänne. Autamme löytämään yrityksellenne sopivan autopolitiikan ja neuvomme, miten esimerkiksi autokannan sähköistämisen mutkissa kannattaa ajaa.
Teknologiat kehittyvät nopeasti liikkumisen alalla, ja ilmastonmuutos aiheuttaa kiirettä liikenteen vihreään siirtymään. Nämä muutokset ovat saaneet yritykset miettimään autopolitiikkaansa uusiksi viime vuosina. Päätöksentekoa ovat vaikeuttaneet myös myrskyisä maailmantilanne, nousevat korot ja vaikeasti ennakoitavat markkinat.
“Me tuemme asiakkaita päätöksenteossa. Pystymme tarjoamaan laajan ja asiantuntevan näkymän automarkkinoihin niin paikallisesti kuin ympäri maailman”, sanoo Director Consulting Nordics Frank Svenhard, joka vastaa Arvalin konsultointipalveluista Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Konsultointipalvelut – objektiivista näkemystä Arvalin asiakkaille
Arvalin asiakkailleen tarjoamat konsultointipalvelut ovat oma, erillinen organisaationsa Arvalin sisällä. Päämajaansa Pariisissa pitävät palvelut työllistävät noin 30 henkeä eri toimintamaissa. Frank Svenhard johtaa toimintaa Pohjoismaissa ja hoitaa toimeksiannot yhteistyössä kunkin maan paikallisten johtajien ja asiakasvastaavien kanssa.
”Olen Pohjoismaissa vähän sellainen one-man band. Vai voisiko sanoa orkesterin johtaja? Soittajat ja yleisö vaihtuvat maasta toiseen”, Svenhard kuvaa.
Hän kertoo, että Arvalin Business Managerit toki tekevät konsultointia pienemmässä mittakaavassa päivittäin ilman konsultointipalvelujen osallisuutta. Välillä asiakkaan tarve kuitenkin vaatii laajempaa näkemystä ja neuvonantoon erikoistunutta tiimiä.
”Pidämme kädenmitan verran etäisyyttä Arvalin leasingtoimintaan, jotta voimme tarjota objektiivisia neuvoja ja tuoreen, ulkoa tulevan näkemyksen asiakkaille. Samaan aikaan konsultointimme nojaa valtavaan määrään Arvalin dataa ja kokemusta”, Svenhard sanoo.
Konsultointia laajasti ja rajatummin
Millaisissa tilanteissa yritykset sitten tarvitsevat neuvoja ja kartturia autokantansa kanssa?
Kansainvälisesti konsultointi koskee yleensä liikkuvuutta laajemmin: sitä, millaiset liikkuvuuden kokonaisuudet kullekin yritykselle sopivat ja miten ne kannattaa toteuttaa. Työ vaihtelee yhdessä maassa toteutettavista tehtävänannoista useampia maita kattaviin tehtäviin. Suomessa, jossa yritykset vasta totuttelevat konsultointipalveluiden käyttöön, toimeksiannot ovat vielä hieman rajatumpia – mutta niiden odotetaan kehittyvän ajan myötä.
”Eniten kysymyksiä ja toimeksiantoja saamme tällä hetkellä liittyen autopolitiikkaan, jotka myös usein laajenevat kattamaan muutakin liikkuvuutta. Lisäksi saamme paljon tehtäviä autokannan sähköistämiseen liittyen. Etenkin pakettiautojen osalta kaivataan usein neuvoja: Millaiset sähköistetyt pakettiautot vastaavat yrityksen tarpeeseen? Millaista matkaa yrityksessä keskimäärin ajetaan? Miten autokannan tehokkuutta voi parantaa ja kannattaako sähköistää ylipäätään?”, Svenhard luettelee.
Myös konsultointipalvelujen kansainvälinen näkemys voi olla tarpeen yrityksille, jotka toimivat useammassa maassa.
”Esimerkiksi sähköistettyjen ajoneuvojen osalta lainsäädäntö, verotus, kannustimet ja toimintatavat vaihtelevat vielä paljon maasta toiseen. Meiltä saa tukea esimerkiksi saman yrityksen autopolitiikkojen yhtenäistämiseen eri maiden välillä”, Svenhard sanoo.
Arval Mobility Observatory: data ja tieto konsultoinnin tukena
Varsinaisten konsultointitoimeksiantojen lisäksi Arval tarjoaa kaikille asiakkailleen ja autoalasta kiinnostuneille ajantasaista tutkimustietoa osana konsultointipalvelujaan. Niitä tarjoavat Arval Mobility Observatory ja sen vuosittainen Fleet and Mobility Barometer -tutkimus, joka summaa liikkuvuuden trendejä sekä yrityspäättäjien näkemyksiä autokantaa koskeviin kysymyksiin. Arval Mobility Observatory tuottaa myös muita raportteja, tutkimuksia ja kannanottoja säännöllisesti.
”Arval Mobility Observatory on itsenäinen ajatushautomomme ja tutkimusorganisaatiomme. Se tarjoaa viimeisintä tutkittua tietoa toimintamaidemme automarkkinoista, yrityksistä, autopolitiikoista ja lainsäädännön kehittymisestä – megatrendejä ja kansainvälisiä kehityskulkuja unohtamatta”, Svenhard kertoo.
Arvalin toimintaperiaatteena on, että asiakas saa hoidettua kaikki liikkuvuuteen liittyvät asiat saman kumppanin kautta. Svenhardin mukaan Arval Mobility Observatory on toimintamallissa korvaamattoman arvokas palanen, joka tarjoaa tietoa ja auttaa huomaamaan alan trendit.
”Sen avulla voimme antaa asiakkaillemme tietoa ja dataa siitä, mitä alalla tapahtuu ja millaisia ratkaisuja muualla maailmassa tehdään. Arval Mobility Observatory varmistaa, että tarjoamamme neuvot ja palvelut perustuvat aina viimeisimpään tutkittuun tietoon”, hän sanoo.
Toivoisitko Frankin apua yrityksesi autokantaan liittyvissä asioissa?
Ota yhteyttä:
Frank Svenhard
Director Consulting Nordics
frank.svenhard@arval.se
Voit kysyä lisää konsultoinnista myös omalta asiakasvastaavaltasi tai asiakaspalvelustamme:
Puh. +358 9 8254 1234
Img credit: Toa55, Shutterstock